Prevenirea accidentelor prin conștientizare

joaca_transpaletaActivitatea reglementată de catre ISCIR, este o activitate complexă, care presupune un grad înalt de pregatire și o perfecționare continuă.

Atât complexitatea mașinilor și instalațiilor, cât și domeniul în sine, în care sunt utilizate: Domeniul Instalațiilor sub presiune – IP si Domeniul Instalațiilor de Ridicat -IR, duc la existența unor riscuri mărite, în toate fazele: de montare, de exploatare, de întreținere și reparații, și până la scoaterea din funcțiune a instalațiilor.

Managementul riscului de accidente, este o activitate dificilă, ce impune luarea unor măsuri în toate fazele enumerate mai sus, începând cu identificarea și clasificarea riscurilor de accidente, cu nominalizarea măsurilor ce trebuie luate si mai ales cu aplicarea acestor măsuri, pentru a realiza un obiectiv de o importanță capitală: ZERO ACCIDENTE !

In domeniul Instalațiilor de ridicat, se pot produce (și din păcate, se produc) accidente, indiferent de complexitatea echipamentului, de la banalele transpalete manuale, pâna la Mega macaralele cu care se construiesc clădiri foarte înalte.

Bineînteles, gradul de risc și consecințele sunt diferite, de la un deget strivit – în cazul transpaletei, până la zeci de oameni morți – exemplu: cazul macaralei prăbușite la construcția Moscheiei din Mecca.

Pentru reducerea numarului de accidente, o masură foarte utilă, este prelucrarea de către RSVTI-ști, cu ocazia instruirilor periodice anuale a personalului deservent, a cazurilor de accidente care au avut loc. De altfel și în programa de instruire din PT. CR8-2010 este prevazut capitolul de prelucrare a accidentelor.

Drifturi_cu_transpaleta

Poti vedea filmuletele pe youtube.

În cazul transpaletelor, cele mai multe accidente se datorează exploatarii  necorespunzătoare, jocului si neatentiei:

În cazul stivuitoarelor, cele mai frecvente accidente se produc datorită caderilor de pe Forklift-Accident-05_resizerampe, rasturnărilor în cazul virajelor, strivirea persoanelor din zona învecinată datorată neatenției în manevrarea stivuitorului și deservirea stivuitorului de către persoane neautorizate.

La auto macarale, cele mai multe accidente au cauză calarea pe terenuri necorespunzătoare, ridicarea unor sarcini neechilibrate, ( cu o singură macara sau în tandem de două macarale), atingerea conductoarelor electrice, urmată de electrocutarea legătorilor de sarcină.

hqdefaultLa automacarale (dar și la turnuri) de capacitate mare, lucrul la o viteză a vântului ce depașește valoarea maximă prescrisă, a dus la dezechilibrarea și prăbușirea acestora.

În cazul macaralelor turn, cele mai multe accidente se produc la montarea și demontarea acestora, datorită nerespectarii instrucțiunilor specifice de montare-demontare.

Accidentul care a produs atât cele mai multe victime cât și cele mai mari daune materiale, a fost produs de prabusirea mega-macaralei pe șenile Liebherr LR11350, montată la Marea Moschee din Mecca. În acest accident, anul trecut, au murit 107 persoane si peste 400 de persoane au fost ranite.Accident Liebherr Binladin 2 Accident Liebherr Binladin 1

Grupul de experți care a investigat accidentul, a stabilit că brațul macaralei, lung de 190 metri, nu a fost asigurat corespunzător de catre operatori, pentru a rezista la furtuna deosebit de puternică din ziua accidentului.

În acea zi, viteza vântului a atins între 85 și 105 km/oră.
Ce este interesant, firma de construcții care lucrează la extinderea Marii Moschei din Mecca, este firma Saudi Binladin Group, a doua ca marime din lume, firmă fondată de Bin Laden, tata teroristului Osama bin Laden … (O fi o răzbunare a universului? )

Emirul din Mecca, ( parcă având o presimțire…) a ordonat Grupului Binladin să mute macaraua din zona pietonală și să implementeze măsuri de protecție suplimentare, pentru a proteja pelerinii care intră în zona șantierului, cu doar unsprezece zile înainte de accident.
În acest santier, lucrau în acea perioada, peste 100 de macarale.


Articol publicat și în nr.7 al revistei BIT, publicație editată de ASPIR.

Despre Adrian

RSVTI, RSL-IR, RSL-IMSP, RTS, RADTP, RADTE.
Acest articol a fost publicat în informatii. Salvează legătura permanentă.

4 răspunsuri la Prevenirea accidentelor prin conștientizare

  1. Cotel spune:

    Buna ziua,
    va rog sa imi spuneti daca am dreptate in urmatoarea privinta:
    institutia la care lucrez incarca butelii cu aer comprimat, detine autorizatie pentru aceasta activitate. Utilizeaza conpresoare fara vas tampom(ce sunt exceptate incidentei ISCIR), insa incarca butelii metalice ce sunt supuse controlului ISCIR. Pe langa aceste butelii metalice sunt incarcate si butelii din materiale compozite (nemetalice) care sunt exceptate prescrictiei PT C5. Credeti ca utilizarea compresorului când se incarca butelii nemetalice poate fi facuta de personal neautorizat ISCIR (operatori umplere). In cazul producerii unui accident la incarcare utilizând respectivul compresor si butelii nemetalice ar trebui anuntat ISCIR. Dar daca accidentul se produce un utilizarea buteliei nemetalice ulterior operatiei de incarcare.
    Va multumesc mult sfaturi.

  2. Costel spune:

    Inca o speta daca imi puteti da un sfat. Pe acelasi compresor fara butelie tampon se poate incarca butelii nemetalice de catre personal neautorizat ISCIR cat si butelii metalice de catre personat autorizat?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.